Modelowanie obiektowe z wykorzystaniem jezyka UML

Skuteczność tworzenia systemu informatycznego jest ściśle uzależniona od umożliwienia jednoznacznej specyfikacji i dokumentowania wymagań użytkowników wobec przyszłego systemu. Poprzez wyrażoną związkami interakcję aktorów z przypadkami użycia, z jednej strony aktorzy pełnią role wobec systemu, a z drugiej przypadki użycia określają usługi świadczone przez system na rzecz aktorów(użytkowników, klientów). Diagramy przypadków użycia spełniają następujące zadania:
- umożliwiają analizę obszaru zastosowań, dziedziny przedmiotowej,/
- pozwalają na opracowanie projektu przyszłego systemu,
- stanowią przystępną i zrozumiałą platformę komunikacji i współpracy udziałowców systemu - aktorów, twórców systemu, inwestorów i właścicieli,
- są rodzajem umowy, kontraktu pomiędzy udziałowcami co o zakresu i funkcjonalności przyszłego systemu,
- stanowią podstawę testowania funkcji systemu na dalszych etapach jego cyklu życia

Diagramy przypadków użycia zawierają następujące główne kategorie pojęciowe:
- przypadki użycia;
- aktorów,
- związki;
Kategorie te w każdym diagramie są ze sobą ściśle powiązane.

Przypadek użycia jest więc kompleksowym działaniem realizowanym w systemie w konsekwencji określonej aktywności aktora. Zakres danego przedsięwzięcia determinowany jest przez zestaw wszystkich wzajemnie powiązanych przypadków użycia. Nazwę przypadku użycia stanowi zwięzłe polecenie wykonania funkcji w projektowanym systemie, sformułowane w trybie rozkazującym. Przykładowe przypadku użycia zamieszczono na rysunku 2.1.

 

                                                                                                                  Rys. 2.1. Oznaczenie przypadków użycia

 

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl